Tóth-Bertók Eszter (Eszter és a filmek) szerette a FEHÉR ÉJSZAKÁK filmet. Én kevésbé. Így összeültünk, hogy megvitassuk nézeteinket a filmmel kapcsolatban. Ha szeretnéd a vitáról készült videót is megtekintheted az alábbi linken:
Történet, cselekmény, struktúra
Támogató oldal:
- Klasszikus slasher-alaphelyzetből indul a történet: néhány egyetemista srác és egy lány elmennek egy fesztiválra, természetesen nem egy szokványosra…
- A műfaj ismeretében előre sejthető, hogy a közösséggel valami nem lesz rendben. Éppen ezért más módon kell bizonytalanságot teremtenie a rendezőnek. A tekintetben játszik tehát a befogadóval, hogy az nem tudja, milyen borzalomra számítson - így olyan helyzetbe taszítja őket, amilyenben a szereplők vannak.
- Prológus: megadja az alaphangot (veszteség, gyász, egy kiüresedett kapcsolat elhalása) és érzelmi gazdagsággal tölti fel a narratívát.
- A film elején egy képet látunk, amely mint egy színházi függöny, szétnyílik: mintha azt üzenné, hogy amit látni fogunk, egy mese. A Prológus ad értelmet ennek az olvasatnak: “mese az emberi természetről, a gyászról, az elengedésről”.
- Kicsit a műfajról: horror - e filmek félelem- és borzongásérzetet kívánnak kelteni a nézőben. Társadalmi szerepét illetően megoszlanak a vélemények: egyesek szerint felszabadítják a néző elfojtott érzelmeit és eszközöket kínálnak a rejtett, legátolt vágyak kiélésére, oldják a közönség szorongásait.
- Ari Aster a Fehér éjszakákban a horror dekonstrukcióját hajtja végre: a megszokott horror-elemeket (sötétség, természetfeletti, jump scare…) félredobva szikrázó napsütésben kelt borzalmat, és a felszíni borzalmak mögött mindennapi félelmeinket ismerhetjük fel. Az igazi horror jelen esetben egy párkapcsolati dráma alakulása!
Kérdések ehhez vonatkozóan a Negatív oldaltól:
- Az, hogy ugyanilyen helyzetben vagyunk, mint a szereplők, egy természetes folyamat… melyik filmnél nincs így?
- Illetve őszintén...te nem tudtad, tényleg, hogy mire számíthatsz? Neked nem érződött már az elején, hogy itt úgyis hullani fognak az emberek, és ráadásul még tapsolnak is hozzá?
Negatív oldal:
- Nagyon pozitív, hogy lazán messzebbről kezdi a sztorit.
- Jó, hogy lassabb a tempó…fokozza a feszültséget.
- Az első gombázás kiváló, pánikrohamkeltő,egy nagyon jól felépített film ígéretét adja.
- De ott jön egy első lyuk, egy csalás…a szereplő nem küzd végig a pánikrohammal, csak egyszerűen kikerüli…elalszik.
- A megérkezés megint nagyon para és sokat ígér, de ez az utolsó építőkocka, amit a rendező feltesz.
- Innentől kezdve semmilyen új ígéret nem jön. A film pontosan azt húzza, mint a rétestésztát, amit kb. a 40. percnél már kijelentett: ez a hely para, az emberek parák, és para dolgok fognak történni.
- Hol a történet ebben? Ez így egy para történet elkezdése, sok ígérettel, majd a felépített történet elengedése, és az utolsó építőkocka újból és újból felrakása a történet-vár alapjára.
- Hiányzott a küzdés. Hiányzott a reális reakció. Nevetségessé vált…a moziteremben szó szerint többet röhögtek, mint egy vígjátékon a végefele… ilyen lenne a horror?
- Események egymás után pakolása nem elég egy történethez…a film történetében, a 3-as szerkezetben egy zseniális 1. Act után elbukott a 2. Act-ben.
Kérdések ehhez vonatkozóan a Támogató oldaltól:
- Milyen történetre számítottál vagy milyen történetet vártál a film kezdete alapján? Ezzel szemben milyen történetet adott a film? (A filmi elbeszélésnek ugye három szintje van (történet, cselekmény, stílus) és a történet nincs jelen a filmképen, azt mi nézők rakjuk össze a cselekményből és a stílusból. És előfordulhat, hogy más-más nézők más-más történetet raknak össze.)
Támogató 2. kör, válaszok:
- “ez a hely para, az emberek parák, és para dolgok fognak történni” - ez egyértelmű már úgy is, ha csak a műfaji meghatározást ismerjük, de az igazi horror nem is maga a hely vagy a közösség, hanem az emberi természet.
- A valódi történet a közösségben történő “para” dolgok mögött zajlik.
- Humor: A groteszk humor fontos eleme a filmnek! A rendező nevetésre ingerli a nézőt, de ha belegondolunk, ezt legtöbbször olyan helyzetben teszi, amikor nem lenne illő nevetni. Éppen ezért a néző kellemetlenül érzi magát, szégyenkezik, amiért a borzalmak közepette nevet.
Válaszok:
- Nem minden film esetében vagyunk ugyanolyan helyzetben, mint a szereplők. A Hitchcock nevével összeforrt dramaturgiai fogás, a suspense-technika lényege például pont az, hogy a néző többet tud, mint a szereplők. (A filmkészítő teljességgel bevonja nézőjét valamely kétséges kimenetelű cselekménysor menetébe, precízen beavatja valamely veszély kiépülésének részleteibe, például a főhős ellen készülő merénylet eseményeibe, miközben a szereplő nincs e tudás birtokában. Ilyenkor az a feszültség tulajdonképpeni forrása, hogy a néző jobban informált, többet tud a történések motívumairól, mint maguk a szereplők.)
- Az már a műfaji megnevezést elolvasva egyértelmű, hogy a közösséggel nagy baj lesz és a fiatalok sorra fognak meghalni, de azzal nem vagyunk tisztában, hogy mik fognak történni pontosan: pl. nem tudjuk, hogy milyen szokások vannak, etc. Azzal tehát mondhatni tisztában vagyunk, hogy mi fog történni, de azt nem tudjuk, hogyan - kicsit olyan ez, mint Rousseau Dekameronja, ahol pár mondatban lelövi a cselekményt az adott fejezet előtt, mert az fontosabb, hogy hogyan történik meg a dolog. Itt is fontosabb dolgok húzódnak a háttérben, minthogy kinyírják-e az idióta srácot vagy sem.
Negatív 2. beszéde, válaszok:
- Az emberi természet pontosan úgy tudott volna kirajzolódni, ha nem lebutított bábukká válnak a karakterek, hanem élő, hiteles, félő, különböző módban menekülni vágyó emberekként viselkednek. Ezt szerintem nem tudták megadni, mert egyszerűen csak bután kiszolgálják a “para” jelenségeket.
- Az lehet, hogy a közösség mögött zajlik a valódi történet… csak akkor miért nem azt mutatja a film? Hiába nézzük egy focimeccs szurkolóit, érezzük, hogy történnek dolgok, mert az arcukon néha változik az érzelem - lehetőleg természetes, élő személyként, és nem irányított bábuként, azért az igazi történés mögöttünk zajlik.
- A focimeccs a történet. A közönség a karakterek. A kettő együtt vágva egy teljes értéket nyújtó filmélmény.
- Groteszk volt, az tény, de nem szégyelltem magam. Csak fogtam a fejem, és lesajnáltam az írót és az alkotókat… hogy ez most komoly? Tényleg ezen dolgoztak évekig?
Válasz:
- Egy történet konfliktusra vagy konfliktusokra épül. Jön egy autó jobbról, jön egy autó balról, és az ütközés pillanata a konfliktus. A konfliktus meg maga a a sztori.
- Olyan történetre vártam, ahol ezek az emberek úgy reagálnak a körülöttük lévő dolgokra, ahogy azt magamtól is elvárnám. Okosan, ügyesen. Felveszik a harcot a helyzettel, és nem csak átadják magukat, hogy “tessék itt vagyok!”.
- Ezek gyakorlatilag a két autó ütközése helyett leállították az egyik kocsit és átszálltak, hogy vigyetek el haver...
Karakterek
Támogató oldal:
- A slasher műfajához hűen Danin és Christianon kívül - no és persze, Pelle-en, a közösség tagján kívül - egydimenziós karakterek: a kretén haver, a megszállott okostojás...mintha csak a bodycount miatt kerültek volna a filmbe.
- Dani karaktere és karakterfejlődése a film legfontosabb eleme: ő az, aki megtapasztalja a magányt, hiszen egy olyan kapcsolatért küzd, amelynek csak számára van jelentősége.
- Az ő személyén keresztül merülnek fel a film legjelentősebb kérdései, többek között: Mit jelent a magány? Mit jelent tartozni valahová? ...
Kérdések ehhez vonatkozóan a Negatív oldaltól:
Szerinted a fő történetszál nem is az “ússzuk meg ezt az egészet!” hanem az “oldjuk meg a kapcsolatunkat!”?
Negatív oldal:
- A fő karakterekjól fel voltak építve. Lazák, fiatalosak. Érthetően “hitványak” a maguk hibáival együtt. De!
- A velük szembe jövő problémákra egy agymosott, zombi is okosabb reakciókat adott volna. A felépített élő karakterek így az eseményeket szolgáló halott bábuk lesznek.
- A fehér ruhások is túlzóan magabiztosak, annak ellenére, hogy tisztában vannak wierd-ségükkel… miért nem óvatosabbak? Miért nem empatikusabbak? Miért robotok, hülyék, akik csak azt tudják, amire beprogramozták őket, és semmi pluszt?
Kérdések ehhez vonatkozóan a Támogató oldaltól:
- Szerinted miért adtak olyan reakciókat, amilyeneket? Mind a fiatalok, mind a szekta tagjai.
Támogató 2. kör, válaszok:
- A közösség (szekta) tagjainak magabiztossága abban rejlik, hogy a felelőtlen amerikai fiatalokkal és velünk nézőkkel szemben ők tisztában vannak vele, hogy mi fog történni, s mi miért történik. E tekintetben valóban megérezzük, milyen bekerülni egy idegen kultúrába, egy idegen közösségbe: ha csatlakoznánk egy szektához, valószínűleg nem nyomnának a kezünkbe egy könyvet, hogy tisztában legyünk azzal, mi fog történni és nem is avatnának be minket mindenbe - sodródnánk, ahogy itt is.
- Az egydimenziós karakterek reakciói egyértelműek, nekik nem kell többet tenniük, azért vannak, hogy meg lehessen gyilkolni őket, Dani és Christian viszont úgymond egymással játszanak, nem a közösséggel; nekik, különösen Daninak, nagyobb gondjuk is van, minthogy ki ugrik le egy szikláról és ki nem.
Válasz:
Sem az “ússzuk meg az egészet”, sem az “oldjuk meg a kapcsolatunkat” nem rajzolódott ki fő történetszálként számomra. Érdekes és izgalmas volt az a felszínen zajló “dráma”, amit a Harga közösség és a civilizációból érkezett fiatalok “ismerkedése” jelentett, az, hogy egy jó disszertáció miatt még az első brutális szokás is belefér, de számomra sokkal izgalmasabb volt a felszín alatt rejlő gyászmunka, és Dani személyiségének alakulása, aki ebben a furcsa, beteg szokásokkal rendelkező közösségben döbben rá tulajdonképpen, hogy teljesen magára maradt, és az a srác, akire támaszkodni akart, akit már-már feltétel nélkül szeretett, csak gyávaságból van vele. Számomra így a fő történetszál hasonló, mint a The Babadookban: egy érzelmi folyamat, ami be van csomagolva és ha nem figyeljük meg igazán, akkor fel sem fedezzük, hogy ott van.
Negatív 2. kör, válaszok:
Egy filmben természetes, hogy a főhősnek van külső és belső “célja”. - Így felszínen lévő történet és felszín alatti történet is van. - Hiszen ettől komplexebbé, élvezetesebbé tud válni egy történet.
De fontos, hogy a szemünk előtt - a felszínen - zajló történet legyen az észlelhető, a középpontban levő, amit addig hiába próbál megoldani a karakter, amíg először a belső szükségletét nem oldja meg. Így a külső és a belső cél végül egymástól elválaszthatatlanul közösen célba viszi magát a filmet is.
Ebben az esetben a felszínen lévő cél a “az ússzuk meg ezt az egészet!”, csak egy díszletté változott át. Ezzel levált a belső céltól, kettéhasítva az elején jól megindult, összefonódott történetszálat.
Válasz:
Én úgy éreztem, hogy nem természetes, ahogy higgadtan, ellenvetés és harc nélkül belemennek mindenbe, és nem próbálnak inkább az életüket mentve menekülni.
Audio-Vizualitás
GABI:
Szerintem nincs rajta mit vitázni… nagyon egyedi, nagyon szép!
ESZTER:
Egyetértek. :) De ki lehet emelni, hogy a többször megjelenő bódító hullámzás a nézőben is olyan érzetet kelt, mintha átélne egy drogos tripet.
A vitáról készült videót megtekintheted itt: https://youtu.be/yOa-ijXVRLU
Kulcsérzelem
Támogató oldal beszéde:
- A horrorokban általában a félelmet, a borzongást tartjuk a legfontosabbnak, de gondoljunk csak bele: mi az, amitől a mindennapokban félnünk kell? A kopogó szellemektől? A démonoktól? Az Ördögtől? Nem: a gonosz és az igazi félelem az emberből, az emberi természetből ered. Erre mutat rá a film, így mondhatnánk, hogy a félelem a kulcsérzelem, de sokkal inkább az érzelmi feszültség az. Amit csak gerjeszt az úton-útfélen felbukkanó groteszk humor, nevetésünk ugyanis szinte kivétel nélkül a borzasztóan kellemetlen és zavart érzetet teremtő alaphangulatból és helyzetekből fakad.
Kérdések ehhez vonatkozóan a Negatív oldaltól:
Te el tudtad fogadni annyira a jeleneteket, hogy ne kinevesd, hanem zavarba jöjj és úgy nevess?
Negatív oldal beszéde:
Szerintem a félelem volt a megcélzott kulcsérzelem…nyilván, mivel horror-thriller, de ebből egy nevetségesség lett…egy komolyan vehetetlenség. Egy paródia, tehát a végére a hosszú üres járatok között néha-néha már a humor lett a fő.
Kérdések ehhez vonatkozóan a Támogató oldaltól:
- Dani és Christian kapcsolatának alakulása kapcsán nem merült fel benned érzelem? Vagy annak kapcsán, ahogyan Pelle viszonyul Danihoz? Vagy ahogyan a közösség tagjai viszonyulnak egymáshoz és hozzá?
Támogató 2. kör, válaszok:
- Én onnantól kezdve, hogy a fiatalok beléptek a közösségbe, ahol furcsa mozdulatokkal ölelgették egymást az emberek, furcsán viselkedtek, mozogtak, zavarban éreztem magam és ha kicsit is beleképzeltem magam a helyükbe, azt éreztem, hogy én is tehetetlenül állnék, mert ha nem vagyok tisztában vele, hogy “ezek gyilkolni fognak”, akkor mint civilizált európai értelmiségi, elfogadom a szokásaikat és azt, hogy semmi közöm hozzá, hogy mit csinálnak, és egyébként is: ők látnak vendégül engem. Egy idegen kultúrában eleve feszeng az ember, én így éreztem magam a filmet nézve, és a groteszk humor akként hatott, ahogy Lantimosz Egy szent szarvas meggyilkolása című filmjében. Ott sem kacagtam vidáman, mert azt éreztem, hogy nem lehet, de a rendező játszik velem, és ez formanyelvi szempontból is izgalmas dolog: szabad-e nevetnünk, ha egy elkábított férfi valamelyest akarata ellenére fekszik le egy lánnyal és a közösségben az a szokás, hogy körbeállja őket az “udvar”?
Negatív 2. kör, válaszok:
Az elején igen, éreztem, hogy szörnyű ez a kapcsolat. Később egyre inkább elvesztettem ennek a jelentőségét, mert éppen azzal voltam elfoglalva, hogy “ti hülyék… mindjárt meghaltok!”.
Kulcspillanatok
Támogató oldal:
- Az a jelenet, mikor Christian bejelenti a fiúknak, hogy Dani is csatlakozik hozzájuk az utazáson. Sem ő, sem senki más nem akarja, hogy a lány is menjen: kívülállóság, kitaszítottság érzete. Az egyetlen szereplő, aki nyitott, az a közösség tagja, Pelle…
- A megérkezés. Diszharmóniát kelt a nézőben, hiszen tudjuk, hogy a borzalmak kapuja a napsugarakat formázó kapu, de mégis több jóval kecsegtet a főhősnőnk számára, mint amit addig átélt vagy amire a közösség “falain” kívül számíthat.
- Mikor Dani lesz május királynője: megtapasztalja az emberek szeretetét, a kivételességet, a szeretetet és végre neki lesz joga dönteni arról, mit érdemel a barátja, aki még ahhoz is túl gyenge, hogy szakítson vele, annak ellenére, hogy már nem szereti. - Míg eddig csak úgy megtörténtek a dolgok Danival, most ő az, aki diktál: ebben a közösségben jelentősége és hatalma van.
Kérdések ehhez vonatkozóan a Negatív oldaltól:
Tényleg ő diktál? Nem csak egy fordított áldemokrácia ez? Egy áldiktatúra, miközben demokrácia?
Negatív oldal:
- A szakítás és a tragédia utáni szánalom együttlét: remek felvetés.
- A megérkezés, a nagy képek, hosszú beállítások, a tér, a hangulat zseni. Megnézném újra… minden új, minden fura, minden szép, de mégis valami baljós közeleg, ez érződik.
- A pánikroham iszonyatos jó. A WC-ben megoldott sötét szerintem lehetett volna kiaknázottabb… félelmetesebb, valami halucinácioval…
- A megérkezés nagyon jó továbbra is. Érdekel az egész.
- A halálugrások és a szertartás brutálisan rideg és torz, és a maga kategóriájában jó.
- Az evések szépek, de történet helyett már-már dokumentumfilm-szerűek.
- A szexjelenet vicces, annyira gáz.
- A tánc hangulatos, de dokumentum-szerű szintén.
- A végső égetés már unalmas, annyira nem tudom komolyan venni, igazából várom, hogy vége legyen.
Kérdések ehhez vonatkozóan a Támogató oldaltól:
- A végén, az égetésnél akkor nem érezted a katarzist?
Támogató 2. kör, válaszok:
- Abban a tekintetben ő diktál, hogy ő dönt Christian sorsáról. Mondhatná, hogy ne őt áldozzák fel, de nem teszi, és ez kulcsfontosságú döntés az életében - olyan szempontból is, hogy felégeti az utat visszafelé. Innentől már nem létezik számára a régi élete, csak az, ami most kezdődik - a közösség tagjaként.
Üzenet, téma
Támogató oldal:
- Allegorikus jellegű film, tehát mondhatni elvárás, hogy a felszín alá nézzünk, nem elégedhetünk meg annyival, hogy a civilizált fiatalok és egy természetközeli szekta szembenállása!
- E tekintetben is komolyabb kérdések merülnek fel, például: Mi van akkor, ha egy olyan közösségbe cseppenünk, ahol kisebbségben vagyunk a civilizált társadalomban megkérdőjelezhetetlennek mondható értékrendünkkel és normáinkkal? Meddig tartható egy másik kultúra iránti tisztelet? Hogyan lehet harmóniában élni a természettel? Beleférhet az is, hogy magunkat áldozzuk fel?
- Az igazi horror bennünk van - mutat rá a rendező. A szemünk előtt ugyanis egy kőkemény dráma zajlik: Dani gyakorlatilag egy terápiás folyamaton esik át a közösségben, s az ő “átváltozása” során is számos kérdés merül fel a megbocsátásról, a szeretetről, a bosszúról, a bennünk lakozó démonok leküzdéséről.
- És ott a legkényelmetlenebb kérdés, amely miatt könnyedén párhuzamba állíthatjuk a filmet Trier Dogville-jével: Ki a gonosz? (Ott Grace megöleti Dogville lakóit, itt Dani megöleti Christiant - ők a gonoszok vagy azok, akiket kivégeznek?)
Kérdések ehhez vonatkozóan a Negatív oldaltól:
- Ha az elvárás, hogy a felszín alá nézzünk, akkor az nem elvárás, hogy a felszín felett is megmaradjunk?
- Téged kicsit sem zavart, hogy a fizikai síkon futó történet megállt a film középső részében?
Negatív oldal:
Szerintem a filmnek konkrét üzenete így a végére nincs.
A téma valahol az észszerűség és a hagyományok közötti határ meghúzása körül van, de elég egyoldalú…esélyt sem ad megérteni igazán a hagyományokat, felsőbbrendű, lenéző énnel tekint le rájuk, nem beszélve arról, hogy maga a rendező is elmondta, hogy sok szokás csak kitalált, összemosott hatásvadászat.
A hagyományok lehetnek furcsák és buták, de azért okosabban ettől…
Üzenethez buta a film. !
Téma boncoláshoz hazug. !
Kérdések ehhez vonatkozóan a Támogató oldaltól:
Vannak olyan kérdések, amelyek felmerültek benned a film kapcsán?
Támogató 2. kör, válaszok:
- Konkrét üzenet valóban nincs, de az a baj is lenne, ha lenne, hiszen mi magunk is viaskodhatunk magunkkal, hogy elgondolkozzunk azon, mit tennénk a főhősnő helyében…
- Ahelyett, hogy néhány konkrét üzenetet a kezünkbe tett volna a film, inkább kérdéseket sorakoztatott fel. Nem mondja azt, hogy feláldozni a barátunkat, aki csak átnézett rajtunk, jó dolog, csak felteszi a kérdést: te mit tennél?
Válasz:
- A felszínen maradva ez a film mondhatni egy klasszikus slasher, amelyben szinte még azt is érezzük, milyen sorrendben halnak meg a karaktereink, mégis többet ad a gyilkolászásnál, hiszen a fiatalok reakciói lehetőséget adnak arra, hogy elgondolkozzunk, mi miként viszonyulunk más kultúrákhoz, vagy még inkább: a szektákhoz. És ha így nézzük, akkor szépen bemutatja a film azt is, miként tud működni egy szekta. Hiszen nem mindenki tud vagy akar menekülni, ha látja, hogy baj van - lehet, hogy valakinek a barátai halála kis ár ahhoz képest, amit egy közösség adhat neki. (Ez csúnyán hangzik, de a film kapcsán bizony ezen is el kell gondolkozni.)
- Pont az imént elmondottak miatt nem zavart semmi, hiszen nem állt meg, csak átalakult, és Dani lett a fókusz. Gyönyörű például az a jelenet, amikor meglátja Christiant szexelni a lánnyal, s a többi nő vele együtt vonaglik a földön és üvölt, gyakorlatilag megélik vele a fájdalmát, elvesznek belőle és itt már megérezheti, hogy ebben a közösségben soha nem lesz szánalom együttlét vagy magány.
Negatív 2. kör, válaszok:
- Én szeretem, ha van üzenete egy filmnek. Egy film végül is egy példázat…a példázatok okkal szólnak úgy, ahogy. Elég furcsa lett volna, ha Jézus is csak így dobálgatta volna a példázatokat üzenetek nélkül.
Merültek fel bennem kérdések:
- A más kultúra mentség lehet-e erre, amit a nagyvilági erkölcsi nézetekkel - vallási tanokkal - vizsgálva tudatlanságnak mondanánk?
- Lélek nélkül ilyen hazug világot teremtünk magunk köré? És ez akár a film alkotóira vonatkoztatva is megjelent bennem...
ÉRTÉKELÉS
Gabi: 62% Maradandó filmélmény (Taxidermia, Apocalypto )
Eszter: 90% - Haneke filmjei, Trier: Dogville, A Babadook
A vitáról készült videó itt tekinthető meg:
NEF élménymutatók | TOP filmes lista: https://goo.gl/ymQavP
Írd meg kommentben, hogy melyik oldallal értesz egyet?
Kövess minket facebook-on is: https://www.facebook.com/neztemegyfilmet/